tisdag 21 juni 2011

Skyltfönstervärmen

Traditioner är viktiga i Svergies avlånga land. Vi tycker om att skapa vanor och att göra ungefär som man brukar. Som par skapar man traditioner tillsammans och helgerna firas, som sig bör oftast med pompa och ståt.
Men när paren går skilda vägar, då händer något med traditionen. Den ena parten traditionerar vidare, som så många gånger förr om än med tomhet vid sin sida. Den andra parten får vandra vidare och söka egna traditioner.
Det är inte alltid så lätt. För vi tycker om vanor i detta avlånga land och traditioner ska firas som man brukar.
Mina traditioner har ändrats. Kan nog inte riktigt säga att jag har lyckats skapa några än. Försöker ta varje helgen som den kommer. Tänker att det är så jag vill ha det. Men jag lyckas inte övertyga.
Till saken hör ju att jag axlar det där ansvaret att inviga en inflyttad Älskling i svenska traditioner. Jag gjorde det inte särskilt bra vid jul. Men julen blev bra ändå, bara inte så traditionellt svensk. Nyåret och påsken blev jag och mina fina omhändertagna av vackra vänner och det är jag väldigt tacksam för.
Nu vankas en helg igen, och jag har nog allt tänkt på det där med att skapa egna, nya traditioner. Och tanken är mig väldigt kär, men de är inte lätta att skapa i social närvaro då de flesta redan vårdar sina traditioner.
Jag låter ömklig nu och det är egentligen inte meningen, jag vet ju att det fungerar så här. Och jag vet också att min lilla familj kommer att ha det jättemysigt om än inte så traditionsbundet. De stora pojkarna är med sin far, och där blomstrar traditionen. Precis som det brukar, precis som det ska.
Men nästa år vill jag nog åka ifrån traditionen. Jag märker nog allt, att där finns en liten Sara som liksom tittar in i skyltfönstren på alla traditoner och längtar in. Så nästa år åker jag bort med familjen och hoppas att jag då känner att jag sitter inne i skyltfönstrets varma ljus. För ute blåser det kallt och regnet droppar ner innanför kragen. Då kommer lillaSara fram och hon är allt bra ömklig.

Varma midsommarkramar och jag önskar er massor av skyltfönstervärme!

1 kommentar:

  1. Du skriver så...nästan förtrollande=) önskar dig en trevlig midsommar;) Och tusen tack för de fina orden du skrev till mig...rodnade nä jag läste det...du vet...det tycker man aldrig själv....så kul att nån annan gör`t=)//sandra A

    SvaraRadera

Hud...

Jag åkte i april på en weekendresa till Polen. Med på planet var mina vackra systrar. Jag är äldst. Jag är ganska mycket äldst. Jag återko...