måndag 14 september 2009

Det finns en dikt skriven utav Birger Franzén som jag tycker väldigt mycket om. Den berör och förhoppningsvis hindrar den även beteenden som förstör.

Ord är så mäktiga.

Ord är fantastiska
har du tänkt på det -
man kan smeka med ord
mjukare än med handen
man kan slå med ord
hårdare än med handen

ord är så fantastiska
de kan lindra sorgen
och förstärka glädjen
ord kan vara så flyktiga
men även beständiga
- i ett hjärta

ord är så mäktiga
att de kan starta krig
och sluta fred
ord kan förlåta
men också så hat
och bitterhet -

därför ber jag dig
använd orden väl
använd orden rätt
men framför allt
-använd orden
den som äger orden
kan aldrig bli fattig.

5 kommentarer:

  1. Orden är viktigare än någonsin eftersom de är så lätta att publicera och att sprida i en blogg exempelvis.
    Trevlig helg och lycka till inför nästa vecka.

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Mycket tänkvärda ord om ord!

    Jag hoppas att du fått de uppgifter jag skickat till dig. Hör av dig annars.

    Lycka till med allt!/Anita

    SvaraRadera
  3. Hej!
    jag printade ut dikten, kopierade den och har nu klistrat upp den på ett gäng dörrar på min VFu-skola. Vet dock inte hur uppskattat det är än=)
    Kram

    SvaraRadera
  4. Härligt! Den här ska jag spara....kram

    SvaraRadera
  5. Hej Sara!

    Hur har du det?

    Trevlig helg/Anita

    SvaraRadera

Hud...

Jag åkte i april på en weekendresa till Polen. Med på planet var mina vackra systrar. Jag är äldst. Jag är ganska mycket äldst. Jag återko...